Mu viimatisest Villa Vaubani külastusest peab nüüd juba mitu aastat möödas olema, sest vahepeal oli see kunstimuuseum ju lausa remondis. Ikka niiskuseprobleemid, nagu siinmail kombeks. See-eest käisime nüüd uut näitust vaatamas organiseeritud moel. Näituse nimi on "Öö värvid" ja välja on pandud hulk hollandi kunstniku Petrus van Schendeli maale, mis on enamikus pärit Breda muuseumist, aga ka erakogudest.
Giid rääkis väga huvitavalt ja maalidel kujutatu muutus palju lähedasemaks. Petrus van Schendel on laiemalt vist üsna tundmatu, kuigi lugesin ühelt seinalt, et ta teenis maalimisega hästi. Ta oli nimelt väga edukas portretist. Maalis ka maastikke ja meremaale, piiblistseene, kuid kõige olulisemad on turul kauplemist kujutavad maalid.
Turustseenide puhul torkab silma paar iseärasust. Esiteks see, et vist kõigil sellel näitusel olnud turumaalidel oli öö, kaubeldi küünlavalgel. Alguses tekitas võõristust, sest isegi tänapäeval, kui on olemas elekter, ei kaubelda turul öösiti. Giid selgitas, et pimedus on kunstlik, ent taotluslik, kuna küünla- või lambivalgus paneb inimestel maalil silmad särama. Teiseks oli van Schendel joonistanud rohkesti skitse, ka näiteks ainult kätest, mida ta kasutas hiljem mitmel maalil. Saalist saali liikudes hakkasid näod ja inimesed tõepoolest tuttavad ette tulema. Nagu 19. sajandi Navitrolla. Ühes saalis seisime aga silmitsi kahe maaliga, mis olid identsed! Ollagi olnud nii, et kuna kellelgi oli veel seda maali vaja, polnud kunstnik kade ja tegi veel ühe. Kopeeris iseennast. Üks maalidest tundus olevat pisut heledam ja säravam, aga see võis olla tingitud ka erinevatest raamidest. Kusagil muuseumis (Amsterdami riigimuuseumis?) olen näinud, kuidas raami värv ja paksus võib maali tumedamaks või heledamaks muuta.
Iseenesest olevat turupiltide maalimise taga proosaline põhjus: kunstniku ema töötanud turul müüjana. Hollandi maalikunsti varaait tundub igatahes olevat põhjatu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar