pühapäev, 1. märts 2009

Teatriauhindade nominendid 2008. aasta loomingu eest

Teatriliidu kodulehel on lõpuks ometi avaldatud teatri aastaauhindade nominentide loetelu 2008. aasta loomingu eest.

Ma seni arvasin, et olen ikka keskmisest sagedasem teatrikülastaja, iseäranis 2008. aastal, aga nüüd selgub, et valdav enamus olulistest lavastustest on ikka nägemata. Loogiline, sest ega midagi väga-väga säravat peale "Ruja" ja Vargamäe teatrisuve möödunud teatriaastas silma ei hakanud ka. Nüüd sain teada, et ma lihtsalt ei näinud neid säravaid asju. Osaliselt saab seda viga kindlasti veel parandada, sest osa lavastusi on ju jätkuvalt mängukavas.

Kahju oli juba enne, aga nüüd on veelgi enam, sellest, et eelmisel suvel jäid vaatamata nii "Vahepeatus" kui ka "Pikk päevatee kaob öösse". Vähemalt viimast on lubanud draamateater ka eeloleval suvel mängida.

Petersonide pereteatri absoluutne menu vähemalt kriitikute hulgas peegeldab minu arvates eriti selgelt tendentsi, et väga säravad lavastused sünnivad viimasel ajal eelkõige kas väikestes teatrites või lausa nn projektlavastustena. Nii ju ka "Ruja" või mis tahes suveteatri näide, mida siin loetelus jälle vist pea igas kategoorias kohata võib, või teiste väikeste teatrite või stuudiote tegemised.

Küsimus on veel ainult, kas kriitikud viimasel ajal eelkõige neid "erilisi" asju vaatavadki (kole palju olen kohanud kirjutatavat, et "olen sel aastal väga vähe lavastusi näinud" vms)? Kuna enamasti on selliste lavastuste puhul mängukordi vähe, ruumid väikesed, siis tundub, et tavaline teatrikülastaja ei jõua lihtsalt sellele trendile järele. Või muutubki teater Eestis omamoodi eliidikunstiks?

Ei tea ... võib-olla on mu sellised mõtted ülekohtused ja ainult mina ei jõua järele? Aga näiteks naisnäitleja auhind: Riina Maidre ("Ühiskondade toed" Von Krahlis), Laura ja Maria Peterson ("Maarja kuulutamine" Theatrumis), Külli Teetamm ("Pärija" Pärimusteatri Loomine etendus Otepääl). Kõigepealt tekib küsimus, kas sellesse kategooriasse tõesti ei leitud viiendat nime? Ülle Kaljuste näiteks. Teiseks on kõik lavastused just sellised, mida mängitud lühikese perioodi vältel ja eeldavad teadlikku publikut, s.t publikut, kes nende teatrite tegevust pidevalt jälgivad.

Veel on kahju, et Vargamäe Tammsaare-projekt ei leidnud kusagil kohta. Peale "Wargamäe Wabariigi".

1 kommentaar:

  1. Jagan Su arvamust!

    Eriti kurvaks teeb see naispeaosa "4" kandidaati!
    Lisaks Ülle Kaljuste kahele rollile oleks olnud au väärilised vähemalt Hilje Murel ja Külliki Saldre Kogutud teostes.

    VastaKustuta